Manipulatīvā ziloņa dziesma


Elephant-Song-film-posterPagājušā gadā Toronto starptautiskajā filmu festivālā pirmizrādi piedzīvoja kvebekiešu režisora Čārlza Binamē filma Elephant Song, kura, pateicoties brīnumbērna Ksavjē Dolana dalībai tajā, izpelnījās īpašu uzmanību. Šoreiz Dolans darbojās tikai vienā kameras pusē – kā aktieris. 

Slimnīcā, kurā ārstē cilvēkus ar garīgās veselības traucējumiem, bez pēdām pazūd psihiatrs Lorenss, neatstājot nekādas norādes par to, uz kurieni viņš devies. Viņu aizvieto psihiatrs Grīns (Brūss Grīnvuds), kurš tic, ka atbildi uz jautājumu, kur pazudis ārsts, zina viens no viņa pacientiem – Maikls (Ksavjē Dolans), kurš dod dažādus apšaubāmus un šokējošus mājienus par to, kur ārsts meklējams. Maikla manipulatīvā uzvedība šķiet izaicinoša, bet viņam piemīt spēcīga harisma, kas apbur ne tikai Grīnu, bet arī medmāsu Pītersoni (Ketrīna Kīnere), liekot viņiem izdabāt jaunā vīrieša vēlmēm. Lai uzzinātu, kur meklējams pazudušais ārsts, Grīnam jāizpilda trīs Maikla nosacījumi: 1. viņš nedrīkst lasīt Maikla failu; 2. medmāsa Pītersone nedrīkst iejaukties; 3. šokolāde.

Filmas pamatā ir kanādiešu rakstnieka Nikolasa Bilona luga Elephant Song, kuru pats autors arī pārrakstīja, izveidojot scenāriju Binamē filmai. Filma sastāv no tagadnes un pagātnes epizodēm – tagadnes epizodēs notiek daktera Grīna un medmāsas Pītersones pratināšana, bet pagātnes ainas lielākoties notiek psihiatra kabinetā, kur Grīns cenšas izprast Maiklu. Tagadnes ainās Maikls nav redzams, tāpēc skatītājs sev uzdod jautājumus: kur pazudis Maikls un kāpēc šie ārstniecības iestādes darbinieki tiek pratināti?

Foto: kadrs no filmas

Foto: kadrs no filmas

Ar ziloņiem apsēstais Maikls skatītājiem sākotnēji varētu raisīt zināmu nepatiku, jo viņš ir vulgārs, manipulatīvs un šķietami pašapmierināts tips, bet ar katru nākamo filmas minūti stāsts kļūst dziļāks un skatītājiem nākas atzīt Dolana atveidotā varoņa harismu. Maiklam piemīt šī traģiskā un destruktīvi valdzinošā aura, kas pat pieredzējušam psihiatram liek pārkāpt vairākas pacienta-ārsta attiecību robežas. Dolanam šī loma lieliski piestāv un jāsaka, ka viņš tajā sevi kā aktieri pierāda teicami.

Binamē un Bilons centušies izvērst arī medmāsas Pītersones un daktera Grīna attiecību drāmu, tomēr, skatoties filmu, nepameta sajūta, ka šī stāsta līnija nav līdz galam nostrādāta. Šajā gadījumā lugas potenciāls noteikti nav izmantos līdz galam un bija lietas, bez kurām varēja iztikt, kā arī lietas, kuras varēja pielikt klāt, bet, vērtējot visu kopumā, šī ir filma ar plus zīmi.

Filma noteikti nav vērtējama kā izcila, bet, skatoties to tveicīgā vasaras naktī, man dažbrīd uzmetās zosāda un aukstums caurstrāvoja ķermeni, liekot sajūtām mutuļot. Kino kritiķis Džordans Adlers savā recenzijā par šo filmu minējis, ka vēlētos, lai Dolans būtu pie šīs filmas strādājis arī otrpus kamerai, un es varu Adleram piekrist, jo, manuprāt, Dolana meistarīgais režisora pieskāriens šai filmai būtu nācis tikai par labu.

VĒRTĒJUMS: 7,5/10

6 comments

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s