Pedofilijas skandāls prožektoru gaismā


spotlight-2015-poster-300x445Jaunās tūkstošgades pašā sākumā pasauli pāršalca ziņa, ka katoļu baznīca ilgstoši piesegusi Bostonas priesterus, kas seksuāli izmantojuši bērnus. Tas gan nebija nekāds nejaušais atklājums, jo pie tā ilgstoši un pašaizliedzīgi strādāja laikraksta The Boston Globe pētnieciskās žurnālistikas komanda, kas par savu darbu vēlāk saņēma Pulicera balvu. Par to tad arī Toma Makārtija režisētā biogrāfiskā drāma Spotlight (2015). 

The Boston Globe redakcijā ierodas laikraksta jaunais redaktors Mārtijs Barons (Līvs Šreibers), kurš ir pārsteigts, ka slejai par pedofilijas skandāliem katoļu baznīcā žurnālisti nav plānojuši turpinājumu. Barons vēlas, lai Spotlight pētnieciskās žurnālistikas komanda veiktu padziļinātu šī temata izpēti, atmaskojot ne tikai priesteru pastrādātos noziegumus, bet arī katoļu baznīcas lomu pedofilijas skandālu slēpšanā. Žurnālistu komanda nekavējoties uzsāk darbu pie informācijas vākšanas, kas nav vienkāršs process, jo liels skaits cietušo atsakās tikties ar žurnālistiem, bet daudzus izpētes darbam nepieciešamos materiālus ir gandrīz neiespējami iegūt, jo katoļu baznīca parūpējusies par to, lai tie nebūtu pieejami.

Lai arī vienas galvenās lomas filmā nav, īpaši izceļas Spotlight komandas vadītājs Volters “Robijs” Robinsons (Maikls Kītons) un divi komandas žurnālisti: Maiks Rezendess (Marks Rufalo) un Saša Faifere (Reičela Makadamsa). Makārtijs nav pārāk uzsvēris žurnālistu dzīvi ārpus darba, vien parādījis, ka vienam ir bērni, otrs cīnās par attiecību saglābšanu, bet vienīgā komandas dāma aizvada samērā parastu ģimenes dzīvi. Manuprāt, režisors darījis pareizi, jo licis uzsvaru uz žurnālistu veikumu, ne uz privātās dzīves likstām, jo filma taču ir par žurnālistu milzīgo darbu, kas tika ieguldīts, lai atmaskotu katoļu baznīcu. Filmā varam novērtēt ne tikai to, cik liela vērtība komandas darbam ir žurnālistikā, bet arī kino mākslā, jo filmā Spotlight var redzēt, ka aktieri strādājuši kā vienota, labi ieeļļota zobratu sistēma.

Foto: Kadrs no filmas.

Foto: Kadrs no filmas.

Veidojot filmu, Makārtijs saglabājis objektivitāti, nesadalot pasauli labajos un ļaunajos. Iespējams, kāds uztvers, ka filma ir vērsta pret kristiešiem, bet tā nebūt nav, jo ne velti režisors iekļāvis tajā ainu, kurā kāds psihiatrs, kurš agrāk bijis priesteris, apgalvo, ka viņa ticība Dievam ir mūžīga un viņš cenšas to nodalīt no baznīcas, kas ir cilvēku radīta iestāde.

Lai pastiprinātu filmas vēstījumu, dažās ainās, kurās tiek runāts par bērnu seksuālu izmantošanu, fonā skraida mazi bērni – šīs ainas uz mani atstāja tik spēcīgu iespaidu, ka visu ķermeni uz mirkli pārklāja zosāda. Šīs ainas ir lielisks atgādinājums tam, ka no seksuālas vardarbības cieta nevis izdomāti tēli, bet gan reāli bērni, kas guvuši neizdzēšamas psiholoģiskās traumas.

Spotlight ir skaista un cieņpilna slavas dziesma kvalitatīvai pētnieciskajai žurnālistikai un cilvēkiem, kas tajā darbojas, bieži vien riskējot pat ar savām dzīvībām, lai tikai cilvēki uzzinātu patiesību un kaut kas šajā pasaulē mainītos uz labo pusi.

VĒRTĒJUMS: 9,5/10

5 comments

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s